יום רביעי, 24 בדצמבר 2008

בעל השדה – על עשבים, מנהיגות ושירה

"דודי ירד לגנו" (שיר השירים ו', ב')

"עמוד לשעה קלה באפר פורח (כשאתה סבור כי כבר אתה יודע הכל)” (אביגדור דגן, בינת השכוי, עמ' 63)

לזכרו הברוך של בן-דודי מוטי בן-דב, בעל השדה, נגדע באיבו בתאונת דרכים י”ד שבט תשמ”א.

משבר המנהיגות המתמשך, לצד הצורך המתחדש מדי שנה בשנה לדרוש את תקופת ספר "שמות", מוליך אותנו כל פעם מחדש אל עקבי הצאן ושטחי המרעה בניסיון לאתר מנהיגות חדשה, או לפחות כמה עצות בדוקות למנהיגות טובה. עצות שיובילו למנהיגות אמיתית, חזקה כזאת, שיודעת גם לדאוג לכל כבשה וכבשה, גם להרים מכסים כבדים של בארות, וגם להכות את הארי והדב במקרה הצורך. חליל רועים בידו האחת, ומלמד בקר בשניה. בואו יחד למדין, לעמקי חברון ושכם, וננסה לאתר שם איזה איש מגמגם, או נער ג'ינג'י שיוליך אותנו קדימה. אולם חיפושנו זה, עלול להסתיים לעיתים קרובות במפח נפש. חיפשנו מלוכה, ומצאנו אתונות.

קטונתי מלהנהיג, בטח ובטח מלהשיא עצות למנהיגים, אבל לפחות ספרים אני יודע לקרוא, ולרגל ראש השנה המתקרב, ברצוני להשמיע באזניכם עצה קטנה מפיו של גנן מדופלם.

שאנס גרדינר, גיבורו של "להיות שם", הוא גנן מוגבל בשכלו, הנאלץ, עם מות אדוניו, לעזוב את מקלטו הבטוח, בגינה אותה הוא מטפח. גארדינר, יציר עטו של הסופר הפולני ניצול השואה (הדי-פרובוקטיבי אם נודה על האמת) יז'י קשינסקי (1933-1991), נישא עקב שרשרת אירועים ותאונת דרכים למרומי החברה, שם הוא מוצא עצמו מייעץ כלכלית ומרצה את עיקרי תורתו הבוטניקאית באזני האליטה השלטת ובאמצעי התקשורת:

"פניו של המראיין חזרו אל המסך: הבה נבהיר את עמדתך מר גרדינר. דעתך היא אם כן – שהאטת קצב התפתחותו של המשק, הירידה הממושכת בשוק המניות, העליה באבטלה – מאמין אתה כי כל אלה אינם אלא שלב אחד, עונה אחת, אם אפשר לומר כך, בתהליך הצמיחה שבגן?

בגן הכל גדל, אך תחילה עליו לכמוש. על העצים לאבד תחילה את עליהם כדי שיוכלו להעלות עלים חדשים, לגדול ולהיות חזקים, רחבים וגבוהים יותר. חלק מן העצים מתים אך חדשים באים במקומם. הגן זקוק להרבה תשומת לב וטיפול, אבל אם אוהב אתה את גנך, אינך מתרעם על שעליך לעבוד בו ולחכות, ואז בעונה המתאימה יכול הינך להיות סמוך ובטוח שתראנו פורח ומשגשג...

רב תודות לך, רב תודות לך, מר גרדינר. אתה הינך הרוח שלה זקוקה כל כך ארץ זאת". (עמוד 60)

אמנם הספר, יותר משמציע 10 צעדים פשוטים לבניית מנהיג אמיתי, שם ללעג את האליטה השלטונית ואת כלי התקשורת, אשר גנן אחד מוגבל בשכלו, מסוגל להפשיטם מבגדיהם האינטלקטואליים והדיפלומטיים באמצעות צרור עצות גינון בסיסיות. אולם בשורש הדברים, נראה לי כי דוקא האזנה תמימה זאת לטבע, עשויה לתרום למנהיג, וגם לנו האזרחים הפשוטים, יותר מאשר 10 יועצים אסטרטגיים.

שהרי מנהיגנו היקרים טוענים כל הזמן, ובצדק, כי: "דברים שרואים מכאן לא רואים משם", ואכן, מעל כס המלכות הדברים נראים אחרת לגמרי – האחריות, הלחצים, השיקולים. אולם עלינו להזכיר להם מדי פעם כי: “דברים שרואים שם, לא רואים כאן", ולעיתים דוקא יציאה קטנה לשדה, ובמיוחד בתקופה זאת, יכולה ללמד הרבה מאוד כל מנהיג, מוכשר ומנוסה ככל שיהיה, ובכלל, טובה היא לכל אדם באשר הוא.

שהרי אין כמו השדה והטבע ללמד אותנו על התחדשות מדי שנה, פריחה מתוך חורבן שריפה, יופי מהמם, סדר מופתי, גיוון ופלורליזם בצבעים וגוונים, צמיחה מהירה, מאבק לחיים ולמות על משאבי קיום בג'ונגל פראי, שיתוף פעולה וסימביוזה, בניית מבני ענק מחומרי בסיס כמו אור ופחמן דו-חמצני, תכנון לטווח ארוך, השקעת משאבים בדמעות וקצירת פירות בשמחה, עבודה קשה מצאת החמה ועד שקיעתה, צניעות, ואת היתר כבר אשאיר למשוררים, לגננים ולחקלאים.

ואם יותר לי להוסיף עוד נדבך קטן אחד, הרי שכבר לימד אותנו ר' נחמן כי הרועה הנבון המוביל אחריו עדר כבשים תמימות וחסרות דעת, עשוי להיות מושפע מחברתן: “כי מחמת שהרועה הוא תמיד בין בהמות היה אפשר שימשיכו ויורידו את הרועה מבחינת רוח האדם לרוח הבהמיות“ (ליקוטי מוהר”ן תניינא ס”ג), וביציאתו השדה יוכל הרועה למצוא קצת רוח: “כי כל עשב ועשב יש לו שירה שאומר", ובאמצעות רוח זאת יוכל הרועה להמשיך ולפתח מנהיגותו: “ועל ידי הניגון ניצל מזה, כי הניגון הוא התבררות הרוח, שמבררין רוח האדם מן רוח הבהמה", ולהמשיך את השירה והניגון מהשדה, משבת, מהים ומהתורה, לצורך הנהגת הציבור.

האם ישכילו מנהיגינו לצאת מדי פעם ממשרדיהם הממוזגים, גבוה שם במגדל השן, ויצאו ללמוד בשדה? האם נהיה אנו חכמים מספיק להקשיב לקולות העולים מן הטבע? האם נזכה את תלמידנו בשיעור דשא ושמש מדי פעם?

השבוע ביכולתנו לעשות זאת בלי שנרגיש יוצאי דופן. אנחנו צריכים רק לצאת החוצה, לרדת רגע אל הגינה, לראות את הפרחים, לנשום את הירוק, להחליף כמה מילים עם הגנן, לבקש עוד גשם, ולהודות לבורא העולם על הארץ ועל פירותיה.

(שבת שירה וט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, בשקדיה הקרובה למקום מגוריכם, לגילאים0-120 , חינם. להרחבה: אתר ועדת וינוגרד: http://www.vaadatwino.org.il, ליקוטי מוהר”ן קמא תורה ס”ה, “להיות שם” - יז'י קשינסקי)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה